• Ενδομητρίωση

Η ενδομητρίωση είναι μια κατάσταση κατά την οποία τμήματα του τύπου του ιστού από τον οποίο αποτελείται το «εσωτερικό της μήτρας» (ενδομήτριο)  βρίσκονται εκτός της μήτρας. Η ενδομητρίωση συνήθως παρατηρείται κοντά στην μήτρα εντός της πυέλου  ή στις ωοθήκες, αλλά εστίες ενδομητρίωσης μπορεί να βρεθούν κι εκτός της πυέλου, σε απομακρυσμένα όργανα (π.χ. πνεύμονες).

Όταν ο «εσωτερικός ιστός» της μήτρας (ενδομήτριο) εμφυτεύεται σε βάθος στους μύες της μήτρας, έχουμε την παθολογική κατάσταση που ονομάζεται αδενομύωση.

Η ενδομητρίωση επιδεινώνεται  λόγω των φυσικών ορμονών που παράγονται από τις ωοθήκες. Όμως επειδή τα τμήματα του ιστού είναι σε ‘λάθος θέσεις’ δεν μπορούν να «απορριφθούν» με την περίοδο όπως συμβαίνει με το κανονικό ενδομήτριο.

Η ενδομητρίωση μπορεί να παρουσιαστεί σε οποιαδήποτε ηλικία μεταξύ της εφηβείας και της εμμηνόπαυσης.

Δεν είναι γνωστός ο λόγος που παρουσιάζεται αλλά ορισμένες φορές μπορεί να εμφανιστεί σε πολλά μέλη της ίδιας οικογένειας.ΔΕΝ είναι μεταδοτική νόσος.

Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

• Πόνο στο κάτω μέρος της κοιλιακής χώρας, ο οποίος συχνά επιδεινώνεται την εβδομάδα πριν από την περίοδο
    • ‘Έντονες και επώδυνες περιόδους
    • Πόνο κατά την σεξουαλική επαφή
    • «Ακατάστατες» περιόδους
    • Σπανιότερα, η ενδομητρίωση μπορεί να επηρεάσει το έντερο ή την ουροδόχο κύστη και να προκαλέσει πόνο στα αντίστοιχα σημεία ή αιμορραγία κατά τις περιόδους.

Όλα τα ανωτέρω συμπτώματα πιθανόν να έχουν και άλλες αιτίες. Οι περισσότερες γυναίκες που πάσχουν από ενδομητρίωση παραμένουν γόνιμες αλλά ορισμένες πιθανόν να έχουν δυσκολία να συλλάβουν. Τα συμπτώματα κυμαίνονται από γυναίκα σε γυναίκα. Ορισμένες φορές ένα περιορισμένο τοπικά πρόβλημα έχει έντονα συμπτώματα και άλλοτε ενδομητρίωση εντοπίζεται σε γυναίκες που χειρουργούνται για άλλη αιτία και δεν έχουν καθόλου συμπτώματα.

Πώς θα γνωρίζω εάν πάσχω από ενδομητρίωση;

Ο ιατρός σας ίσως υποπτευθεί την παρουσία ενδομητρίωσης λόγω κάποιων συμπτωμάτων. Επίσης ίσως εντοπίσει συγκεκριμένη παθολογία κατά τη γυναικολογική εξέταση. Ωστόσο, η εξέταση μπορεί να μην καταδείξει κάποια παθολογία. Δεν υπάρχουν εξετάσεις αίματος που να αποκαλύπτουν την ενδομητρίωση και τα υπερηχογραφήματα είναι συνήθως φυσιολογικά. Η μόνη σίγουρη μέθοδος για την οριστική διάγνωση είναι η λαπαροσκόπηση. Ο ιατρός  θα σας καθοδηγήσει σωστά για το ποια είναι η ενδεδειγμένη θεραπεία για σας. Αυτή εξαρτάται από τη φάση της αναπαραγωγικής σας ζωής- αν δηλαδή θέλετε απλά να απαλλαγείτε από τα δυσάρεστα συμπτώματα, αν θέλετε να τεκνοποιήσετε κλπ. Ιδιαίτερα στις μέρες μας , με τα νεότερα διαθέσιμα φάρμακα, η ενδομητρίωση μπορεί να ελεγχθεί αποτελεσματικά. Αξίζει να δείτε στο Pubmed , την παγκόσμια ιατρική βιβλιοθήκη, τις δημοσιεύσεις μας για την ενδομητρίωση.

Κλείστε Ραντεβού με τον Ιατρό σας